2006 |
HOMESTORIES, Galerie Münsterland, Emsdetten 2006. |
|
WHY PICTURES NOW – FOTOGRAFIE, FILM, VIDEO HEUTE, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Nürnberg (Verlag für moderne Kunst) 2006. |
2005 |
EUREGIO KUNSTPREIS, Museum Katharinenhof, Kranenburg, CBK Arnhem 2005. |
|
CONSTRUCTED MOMENT, Stichting Kw14, Rotterdam 2005. |
2003 |
MIRJAM KUITENBROUWER, Kasseler Kunstverein and Wohnmaschine (ed.), Verlag für moderne Kunst Nürnberg |
2002 |
UNHEIM, Friedricke Kitschen (ed.), Stadthaus Ulm. Süddeutsche Verlagsgesellschaft Ulm |
|
TELESCOPIUM, Ute Riese (ed.), Kunsthalle Wilhelmshaven, Kerber Verlag, Bielefeld |
2001 |
EIN GUT PLAZIERTER HELM IST WIE EIN BERUHIGENDER BLICK, Ellen Seifermann (ed.), Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg |
|
Gerd Borkelmann, THIS IS HOW IT FEELS, Biennale Gelderland |
2000 |
MODELL-WIRKLICHKEIT, Gail Kirkpatrick (ed.), Städtische Ausstellungshalle am Hawerkamp (CDrom) |
|
DIFFERENT PERSPECTIVES IN PAINTING, Premio Michetti, Gianni Romano (ed.), Milan |
|
MJRIAM KUITENBROUWER, Anna Hakkens (ed.) Van Wijngaarden Galerie, ‘10x10’ |
|
MJRIAM KUITENBROUWER, SECESSION, with texts by Sandra Engelhardt, Bernhard Balkenhol und Matthias Herrmann, Wiener Secession, Wien |
1999 |
Prix de Rome 1999, Schilderen |
1998 |
THE STAY, Mirjam Kuitenbrouwer’s dwelling work, drawings, texts, Alex de Vries (ed.), Uitgeverij De Zwaluw, Arnheim |
1997 |
L’HOMME SUCRÉ, Cees van der Geer (ed.), Stedelijk Museum Schiedam, Amsterdam |
1996 |
HET GROTE VERLANGEN, Karin Feenstra (ed.), Biennale Gelderland |
2004 |
‘Der Platz des Augenblicks’, HomeLessHome > traject, August 2004, p. 33. |
|
‘Zimmer mit Ausblick’, die tageszeitung, December 15, 2004. |
|
‘Geipel, Kay, Wanderings of case study windows’, Stadt Bauwelt, No. 48/04, December 2004. |
2003 |
Pingel, Stefan, 'Augen und Ohren offen' BBV, 14. June 2003 |
|
Buschmann, Hanne, ‚Design und Kunst – hinreißende Balance’. Rheinische Post, 14. June 2003 |
|
’Kunst auf der Suche nach Wirklichkeit.’ NRZ, 14. June 2003 |
|
Review, ‚Mirjam Kuitenbrouwer in Zusammenarbeit mit Jan Goorissen’, Das Friedericianum Magazin, Kunst verein und Kunsthalle, Nr.10, Frühjahr 2003, S. 41 – 44 |
|
Schwarze, Dirk, ‚Tiefer Blick ins Auge. Hessische Niedersächsische Allgemeine’, 6. March 2003 |
|
Sommer, Pamela, ‚Spiel mit der Wahrnehmung.’ Hessische Niedersächsische Allgemeine, 3. March 2003 |
|
’Mirjam Kuitenbrouwer zeigt ihr „Da Sein“’ Frankfurter Rundschau, 28. February 2003 |
2002 |
Schouwenberg, Lousie, ‚Street Life’. In: Frame, 29/2002 |
|
’Berlin: Galerieinitiative Kunst und Architektur’. In Bauwelt, Nr. 31, 16. August 2002 |
|
Werneburg, Brigitte, ‚Brigitte Werneburg schaut sich in den Galerien von Berlin um’, die tageszeitung, 24. July 2002 |
|
Nolte, Michaela, ‚Freundliche Aliens zwischen den Kathedralen’, Der Tagesspiegel, 20. July 2002, ill. |
|
Schmidt, Sabine Maria, ‚Telescopium’. In: Kunstforum, June-July 2002 |
|
’Telescopium und die Momentaufnahme einer Ausstellungseröffnung’, Kompaß, 4/2002 |
|
’Telescopium’, Kompaß, 3/2002 |
|
Weichardt, Jürgen, ‚Das Kaminfeuer als Spielzeug, Niederländische Kuratoren in der Kunsthalle Wilhelmshaven’,Nord-West-Zeitung, 26.03.2002 |
|
Nord-West-Zeitung, 25.03.2002 |
|
Czyz, Norbert, ‚Unterschiedliche Ansichten, Niederländische Künstler: Spiel mit dem Interieur und seiner Historie’, Wilhelmshavener Zeitung, 23.03.2002 |
|
Bosch, Wim, ‚Maurice van Tellingen’, Punkt, 1/2002 |
2001 |
Blätter, Martin, ‚Ein gut plazierter Helm ist wie ein beruhigender Blick’. In: Kunstforum, vol. 156, Aug. – Oct. 2001 |
|
Mayer, Gabriele, ‚Hinter dem rotweißen Band sind selbst Dübellöcher nicht einfach nur Löcher’, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 31. July 2001, ill. |
|
Philips, Christopher, ‚Mirjam Kuitenbrouwer at Wohnmaschine’, Art in America, June 2001, ill. |
2000 |
van den Berg, Sabine, ‘Art & Space’, Villa d’Arte, Nr. 6, 2000 |
|
’Mirjam Kuitenbrouwer’. In: Secession, Nr. 2, 2000. S. 13, ill. |
|
DiPietro, Monty, ‚Ways of seeing “as if through 1.000 eyes”’, Asahi Evening News, Tokyo, 14. Sept. 2000 |
|
Niegelhell, Franz, ‚Die Wahrnehmug von Bildräumlichkeiten’, Neue Zeit, 20. Jan 2000 |
1999 |
Schenk-Sorge, Jutta, ‚Vereinte Aussichten’. In: Kunstforum international, Bd. 144, March-April 1999, S. 338 |
1997 |
’L’Homme sucré, tekeningen uit de collectie van Cees van der Geer’, Catalogue Stedelijk Museum Schiedam |
1996 |
Niegelhell, Franz, ‚Konstruktion von Raum als Architektur der Wahrnehmung’, Neue Zeit, 8. Dec. 1996 |
2002 |
'Self portrait as an eye-witness', in TELESCOPIUM (catalogue), Kunsthalle Wilhelmshaven 2002 |
2001 |
'Review', in EIN GUT PLAZIERTER HELM IST WIE EIN BERUHIGENDER BLICK (catalogue), Kunsthalle Nürnberg 2001 |
2000 |
'Leemte vervoegen', in VELD-VERTREK 1999 (catalogue), De Gele Rijder 2000 [essay] |
|
'Reservoir Spillway < mis en bouteille a la propriété >', in Romantische Strategien, Copyright Berlin No 3, 2000 |
|
'Spillway', in SECESSION (catalogue), Vienna 2000 |
|
'De wereld is alles wat het geval is', in Encyclopedie van de onvolledigheid, Plaatsmaken Arnhem 2000 |
1999 |
'De Wereld is een Omleiding', in Lust & Gratie, No 60, 1999 |
|
'De Verplaatsing / Ortsveränderung', in LIESBETH DOORNBOSCH (catalogue), 1999 |
|
'Verenigde Uitzichten' in Een Kluizenaar met een Balkon voor Introspectie, [bibliophile edition, notes] |
1998 |
'Situatie gewijzigd, Arnhem><Berlin', report of a journey [bibliophile edition, text & polaroids] |
|
'De verbouwing van het gezichtsveld / Rebuilding the field of vision', in THE STAY, M.K.´s dwelling (catalogue), 1998 |
1997 |
'Over de werkelijkheid, een nadere bepaling', Artoteek The Hague, 1997 [essay] |
|
'Dit hier...', in Een Luchtkasteel', June 1997, Uitgeverij De Zwaluw, Arnhem [poem] |
1996 |
'De kamer aan de muur, Over het anachronisme', in Kwartaalblad De Gele Rijder, No 3,1996 [essay] |
|
'De ge-waar-wording van het atelier, Het Blad / Gemeenschap beeldende kunstenaars, No118, 1996 [essay] |
|
'Een verlangen naar gisteren (achteruitschrijven)', in HET GROTE VERLANGEN (catalogue), Biennale Gelderland, 1996 |